Darmowa dostawa od 159zł | paczkomat 12zł | kurier 11zł

Szukaj

Oducz się myślenia o śnie jak o marnowaniu czasu

Sylwia, 19 wrzesień 2021
Oducz się myślenia o śnie jak o marnowaniu czasu

Beauty sleep – upiększająca moc snu

Sen to nie tylko odpoczynek, to przede wszystkim czas, kiedy nasze ciało regeneruje się i nabiera sił na kolejne wyzwania. Jest ważny nie tylko dla zdrowia i dobrej kondycji, ale też dla… urody.

Niedostateczna ilość snu wpływa na nasz nastrój, zdolność koncentracji, poziom energii, pamięć, koordynację ruchową, wygląd skóry, a nawet na jakość życia seksualnego. A to przecież kluczowe aspekty naszej codzienności! Dobry, zdrowy sen to coś, czego bezwzględnie potrzebujemy. Szczególnie dziś, kiedy często jesteśmy przepracowani, zestresowani i nieustannie zabiegani.

Czym jest zdrowy sen?

Specjaliści powtarzają jak mantrę, że dorosły człowiek potrzebuje od 7 do 8 godzin snu na dobę. Jednak nie tylko ilość jest tu ważna, ale przede wszystkim jakość. Zdrowy sen obejmuje naturalne cykle aktywności mózgu – fazy REM i NREM. W fazie REM dochodzi do całkowitego rozluźnienia mięśni, w niej też najczęściej śnimy. NREM to tzw. sen głęboki, podczas którego wypoczywamy, a w mózgu pojawiają się fale theta i delta. Podczas 8-godzinnego snu fazy te przeplatają się i zmieniają swoją długość.

Gdy rozum śpi…

W czasie snu mózg odpoczywa, ale ciało cały czas pracuje. W tym czasie organizm wydziela hormon wzrostu, który odpowiada za regenerację tkanek, odbudowę mięśni i kości, wzmacnianie i odnowę skóry oraz zwiększenie wydolności układu immunologicznego. Co ciekawe, wraz z wiekiem skracają się fazy snu, co może wpływać na przyspieszenie procesów starzenia się.

Sen a wygląd skóry

Brak odpowiedniej ilości snu wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Skóra także nie pozostaje obojętna na brak nocnej regeneracji. Badanie pokazują, że u osób, które nie dosypiają lub cierpią na zaburzenia snu widoczne są opuchnięcia pod oczami, skóra staje się bardziej wiotka, traci zdrowy blask i szybciej pojawiają się na niej zmarszczki. Dzieje się tak m.in. na skutek zwiększonego wydzielania kortyzolu, zwanego hormonem stresu. Wpływa on na funkcjonowanie fibroblastów, podnosząc poziom MMP (metaloproteinaz macierzy) i kolagenazy, które przyspieszają proces niszczenia włókien kolagenu i elastyny. W efekcie te kluczowe dla utrzymania jędrności białka strukturalne, tworzące „rusztowanie” skóry, stają się kruche, sztywne i łamliwe. Skóra szybciej traci jędrność, elastyczność i gęstość.
Brak snu podnosi też poziom stanu zapalnego w organizmie, przez co osoby cierpiące z powodu trądziku, atopii, łuszczycy czy alegii mogą doświadczyć zaostrzenia objawów zmian chorobowych.

Naukowcy z Case Western Reserve University wykazali, że niedobór snu wpływa zarówno na objawy zewnątrzpochodnego, jak i wewnątrzpochodnego starzenia się. Nie tylko przyspiesza powstawanie zmarszczek, ale też osłabia funkcje barierowe skóry, zwiększa transepidermalną utratę wody (TEWL) i pogarsza naturalny koloryt cery. Może powodować powstawanie cieni i zastojów limfatycznych (obrzęków) pod oczami, zmniejsza też zdolność skóry do autoregeneracji.

Niebieskie światło kontra sen

Wieczorna ekspozycja na światło HEV (tzw. blue light, o długości fali 470 nm) może zaburzać zasypianie. Jest ono częścią naturalnego spektrum światła, ale też emitują je urządzenia elektroniczne, z których dziś tak często korzystamy. Okazuje się też, że blue light może zmniejszać naturalną produkcję melatoniny i zaburzać cykl dobowy.

Nocna regeneracja

Podczas snu przebiega wiele procesów, których zadaniem jest usunięcie szkód powstałych w ciągu dnia. Część przywspółczulna układu nerwowego uaktywnia się, pobudzając krążenie i dopływ tlenu do skóry, a to z kolei stymuluje regenerację komórek. Podczas określonych cyklów snu te mechanizmy nawet dwukrotnie zwiększają swoją aktywność. To bardzo ważne dla przemiany komórkowej, czyli naturalnego cyklu złuszczania się naskórka. Nasila się także produkcja nowych włókien kolagenowych i kwasu hialuronowego. Skóra wymiata wolne rodniki, wzmaga się eliminacja toksyn i obniża się poziom stanu zapalnego. Co ciekawe, kiedy śpisz temperatura skóry lekko wzrasta, a jej pH staje się bardziej kwaśne – to może wysuszać cerę. Z tego powodu warto aplikować na noc naturalne oleje i kosmetyki o olejowej bazie.

Z uwagi na zachodzące w skórze procesy, traci ona nocą nawet 25% wody więcej. Można więc powiedzieć, że w czasie snu odwadnia się, dlatego tak ważna jest odpowiednia wieczorna pielęgnacja za pomocą kosmetyków, które nie tylko nawilżają, ale też pomagają zatrzymać wilgoć w skórze.

Skóra jak jedwab

Bardzo starannie dobieramy kosmetyki, ale coraz więcej uwagi poświęcamy też urodowym akcesoriom. Ciekawym sposobem na zadbanie o skórę twarzy jest spanie na jedwabnej poduszce. Pomaga zapobiegać powstawaniu zmarszczek sennych, a także ogranicza ucieczkę wody ze skóry. Jedwab redukuje tarcie, które może podrażniać delikatną cerę. Tradycyjna bawełna wypada tu słabiej, jest bardziej szorstka i ma silnie właściwości chłonne. Ze względu na swoją strukturę i hydrofilowe właściwości może dodatkowo „wyciągać” wodę ze skóry podczas snu. Wchłania też produkty które nakładamy na włosy, a ich kontakt z twarzą może ją podrażnić.

Jedwab ma gładszą powierzchnię, dzięki czemu minimalizuje ryzyko powstawania sennych zmarszczek i nie podrażnia skóry. Sprawdzi się świetnie nawet u osób o cerze suchej i wrażliwej. W mniejszym stopniu wchłania wilgoć (ograniczając TEWL), a jego przyjemna tekstura zapewnia uczucie głębokiego relaksu i przyjemności. Jedwabne poszewki czy maski na oczy powinny być wykonane z materiału o gramaturze 22 lub wyższej. Tylko wtedy zapewnią skórze szereg korzyści.

To właśnie wtedy, kiedy śpisz Twoja skóra jest w stanie maksymalnie wykorzystać potencjał aktywnych substancji, które na nią nakładasz. Pamiętaj o tym wybierając kosmetyki do pielęgnacji. Możesz też zapewnić swojej skórze odrobinę luksusu i zasypiać na jedwabnej poszewce – Twoja twarz doceni takie działania. Cera będzie gładka, promienna i pełna młodzieńczej energii.


Wskazówki na zdrowy sen:

>unikaj korzystania z urządzeń elektronicznych przynajmniej na godzinę przed snem

>przed zaśnięciem wypij szklankę wody

>wywietrz pokój, w którym śpisz

>unikaj wieczornej kawy i picia słodkich, gazowanych napojów

>jakiś czas przed snem zjedz kilka orzechów włoskich, które zawierają naturalną melatoninę

>możesz wypróbować medytację lub inne metody relaksacji

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów