Darmowa dostawa od 159zł| paczkomat 5zł | kurier 6zł

Szukaj

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY A SEN - co powinnaś wiedzieć

Sylwia, 20 marzec 2020
UKŁAD ODPORNOŚCIOWY A SEN - co powinnaś wiedzieć

UKŁAD ODPORNOŚCIOWY A SEN - co powinnaś wiedzieć

Żyjemy obecnie w niepewnych czasach i dopóki kryzys nie przeminie, musimy to przetrwać dbając o własne zdrowie. Chciałybyśmy podzielić z Wami naszą wiedzą , aby wspomóc Twoją codzienną rutynę snu i poprawić ogólny stan Twojego zdrowia i samopoczucia. W obliczu obecnego kryzysu zdrowotnego na świecie, a także początku ogólnego sezonu przeziębienia i grypy, jesteśmy zobowiązani do działania na rzecz wzmocnienia odporności.

SEN I ODPORNOŚĆ

Aby w naturalny sposób wzmocnić układ odpornościowy, pierwszą linią obrony jest zdrowy styl życia. Każda część naszego ciała, w tym układ immunologiczny, funkcjonuje lepiej, gdy jest wspomagany przez strategie zdrowego trybu życia, mamy tu na myśli dietę bogatą w owoce i warzywa, regularne ćwiczenia, utrzymywanie zdrowej wagi, częste mycie rąk, minimalizowanie stresu i odpowiedni sen.

Od kilku lat prowadzone są badania dotyczące zależności snu i układu odpornościowego. Wiemy już, że istnieje złożony związek między naszymi cyklami sen-czuwanie, a naszymi układami odpornościowymi. W szczególności, że części naszego układu odpornościowego pomagają kontrolować nasz sen, a sen, który dostajemy bezpośrednio wpływa na to, jak dobrze funkcjonuje nasz układ odpornościowy.

Liczne badania donoszą o zaletach dobrego snu, naukowcy stwierdzili, że jakość snu poprawia komórki odpornościowe zwane komórkami T. Komórki T są rodzajem komórek odpornościowych, które walczą z patogenami wewnątrzkomórkowymi, na przykład komórkami zakażonymi wirusem, takimi jak grypa, HIV, opryszczka i komórki rakowe.

W przeprowadzonych badaniach odkryto nowy mechanizm, dzięki któremu sen może wspomagać układ odpornościowy. Jak? (Teraz się skoncentruj :) )

Hormony stresu i cząsteczki prozapalne prostaglandyny hamują kleistość klasy cząsteczek zwanych integrynami. Ponieważ poziomy adrenaliny, noradrenaliny i prostaglandyn są niskie w czasie snu, lepkość integryn jest silniejsza. Ta lepkość jest ważna, ponieważ aby komórki T zabijały komórki zainfekowane wirusem lub komórki rakowe, muszą się z nimi bezpośrednio skontaktować, a wiadomo, że lepkość integryny sprzyja temu kontaktowi. Innymi słowy? Sen jest czasem, w którym twój układ odpornościowy działa najefektywniej- im lepszy i bardziej regularny sen, tym silniejszy jest twój organizmy w walce z intruzami.

Sen jest naturalnym wzmacniaczem odporności. Kiedy twoje ciało jest dobrze wypoczęte, daje ci możliwość zbudowania silniejszego układu odpornościowego. Dzięki dobrze przespanej nocy twoje ciało jest w stanie lepiej oceniać zainfekowane komórki i walczyć z nimi.

Naukowcy twierdzą, że dobry sen może wzmocnić układ odpornościowy - ten dobry sen może wzmocnić komórki T w ciele, które zwalczają infekcje. W naszym świecie dzieje się tak wiele - ale dobry sen musi być priorytetem. Szczerze zastanowić się nad ilością snu - wiele naszych problemów ze snem jest spowodowanych stylem życia.

Zastanów się, w jaki sposób możesz dzisiaj zmniejszyć stres i poprawić sen. Pomyśl o niektórych z poniższych elementów i o tym, jak mogą one być częścią Twojej codziennej rutyny:

Popraw jakość snu

Aby poprawić sen, zacznij od stworzenia rutyny, która będzie dla ciebie odpowiednia. Możesz spróbować usunąć technologię z sypialni, wziąć relaksującą kąpiel, wprowadzić aromaterapię lub użyć maski na oczy do spania lub aplikacji SLAAP.

Dorośli potrzebują co najmniej siedmiu godzin dobrej jakości snu każdej nocy, aby poprawić zdrowie i dobre samopoczucie. Chronicznie zły sen w ciele może powodować problemy. Słaby sen może zwiększyć stan zapalny, ciśnienie krwi, insulinooporność, kortyzol, zwiększenie masy ciała i choroby sercowo-naczyniowe, a także obniżyć regulację poziomu cukru we krwi.

Odpoczywaj w ciągu dnia

Kiedy czujesz się przytłoczona, poświęć chwilę na odpoczynek. Głęboki wdech i wydech zwiększa dopływ tlenu do mózgu i stymuluje przywspółczulny układ nerwowy, co sprzyja stanowi spokoju. Techniki oddychania pomagają poczuć się związanym z ciałem - odciągają uwagę od zmartwień w głowie i uspokajają umysł.

Pij wodę

Udowodniono, że woda zmniejsza stres, więc należy utrzymywać nawodnienie organizmu przez cały dzień. Badania wykazały, że odwodnienie prowadzi do wyższego poziomu kortyzolu - hormonu stresu - co utrudnia radzenie sobie z codziennymi problemami.

Zdrowe odżywianie

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów