Darmowa dostawa od 159zł| paczkomat 5zł | kurier 6zł

Szukaj

Czym różni się sen kobiet od snu meżczyzn

Sylwia, 19 luty 2020
Czym różni się sen kobiet od snu meżczyzn

Czy wiedziałyście o tym, że my kobiety potrzebujemy więcej snu niż mężczyźni? Tak, tak i to aż o 20 minut. Dlaczego tak się dzieje? Otóż wynika to z tego, że nasz mózg pracuje intensywniej i wielozadaniowo.

"Kobiety są szczególnie podatne na zaburzenia snu przez całe życie, ponieważ często biorą na siebie odpowiedzialność za opiekę nad dziećmi i rodziną, a później z powodu hormonów menopauzalnych"- mówi dr Brooke Aggarwal adiunkt nauk medycznych na Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeon.

Podczas snu głębokiego kora mózgowa (część mózgu odpowiedzialna za myślenie, pamięć, język) przechodzi w tryb regeneracji. Im intensywniej wykorzystujemy mózg w ciągu dnia , tym więcej czasu potrzebujemy na regenerację.

Bezsenność i leki nasenne

Ponadto cierpimy na bezsenność częściej niż mężczyźni. Z wykonanych badań CBOS-u wynika, że bezsenność nęka 19 proc. mężczyzn i aż 27 proc. kobiet! Przez to zwiększa się u nas ryzyko wystąpienia chorób krążenia, cukrzycy typu II czy otyłości. Zwykle intensywniej też odczuwamy skutki niedoboru snu. Ma on większy wpływ na nasz stan psychiczny. Częściej odczuwamy gniew i cierpimy na depresję. I niestety częściej sięgamy po leki nasenne, spożywamy ich trzy raz wiecej niż mężczyźni.

Otyłość i choroby serca

Najnowsze badania sugerują, że w przypadku kobiet słaba jakość snu może przyczynić się do niezdrowych wyborów żywieniowych, a przez to zwiększa się ryzyko otyłości i chorób serca.

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Columbia University Irving Medical Center kobiety, które niewiele śpią, przejadają się i spożywają pokarm niższej jakości. Badania te dają wgląd w to, jak słaba jakość snu może zwiększać ryzyko chorób serca i otyłości.

" Niska jakość snu może prowadzić do zwiększonego spożycia pokarmu i kalorii przez stymulowanie sygnałów głodu lub tłumienie sygnałów pełności "– mówi dr Faris Zuraikat, doktor habilitowany na Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeons i główny autor badania. " Na odczuwanie pełności wpływa w dużej mierze waga lub objętość spożywanego jedzenia, a kobiety z bezsennością mogą spożywać większą ilość jedzenia, aby poczuć nasycenie"– tłumaczy.

Hormony

Między nami a mężczyznami występują oczywiście różnice hormonalne i to również ma wpływ na sen. Sen kobiet wyraźnie zmienia się w cyklu miesiączkowym. W jego drugiej połowie, gdy narasta stężenie progesteronu, nasz sen ulega poprawie. Progesteron należy do endogennych - czyli produkowanych w organizmie - związków uspokajających, których działanie można przyrównać do działania benzodiazepin, popularnych leków nasennych.

Chrapanie

No i chrapanie - przypadłość, od której jesteśmy niemal całkowicie wolne :) . Jeśli już nam się przytrafia, to rzadko i po menopauzie. Dlaczego po menopauzie? Bo wtedy ustaje wydzielanie progesteronu - żeńskiego hormonu płciowego, uważanego za naturalny stymulator oddychania.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów